Sejarah Maktab Mahmud Pokok Sena

>> Tuesday, August 25, 2009

Disebalik Maktab Mahmud Pokok Sena

Sekolah Menengah Agama Raudzatul Ulum ditubuhkan pada tahun 1946 oleh Tuan Guru Dato’ Hj Hussain B. Hj Salleh dan rakan-rakan seperjuangan setempat.Sekolah Menengah Agama Raudzatul Ulum juga dikenali Pondok Tok Janggut(Tuan Guru Hj Ahmad B. Yassin).Pada waktu itu sistem pendidikan disini dikenali dengan sistem pondok (talaqqi& umumi) yang mana ianya menekankan pengajian agama dan pengajian Arab sahaja.Tapak asal sekolah ini ialah di Makam Diraja Langgar.

Seramai 78 orang pelajar telah mendaftar diri pada tahun 1946.Walaubagaimanapun bilangan pelajar meningkat dari tahun ke setahun.Pada tahun 1962 perubahan telah berlaku dimana Sekolah Menengah Agama Raudzatul Ulum telah mengguna pakai sistem pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia dan ia telah menjalankan SRP pada tahun 1966, SPM tahun 1974,STPM tahun 1987,dan STAM pada tahun 2002.Selain itu juga Sekolah Menengah Agama Raudzatul Ulum juga menguna pakai Kurikulum Jabatan Agama Islam Kedah. Sehubungan itu,peperiksaan-peperiksaan kendalian JAbatan Agama Islam Kedah telah diperkenalkan pada tahun 1984 iaitu Sijil Rendah Ugama (SRU) telah diperkenalkan di Sekolah Menengah Agama Raudzatul Ulum kemudian Sijil Agama (SMRA)dan Sijil Tinggi Agama (STA).

PAda tahun 1986 bangunan Sekolah Menengah Agama Raudzatul Ulum telah dipindah dari MAkam Diraja Langgar ke tapak sekarang.Keluasan tapak baru ialah 6 relung yang menampung 4 buah bangunan 2 tingkat sebuah surau & perpustakaan,sebah kantin dan sebuah makmal KHB.

Tanggal 01 Mac 2004 Sekolah Menengah Agama Raudzatul Ulum telah diamil alih oleh kerajaan Negeri bagi Daerah Pokok Sena dan ditadbirkan oleh Lembaga MAktab Mahmud. Pada tanggal ini juga sekolah ini dinamakan sebagai Maktab Mahmud Pokok Sena.


************************
Zaman Raudhatul Ulum



*************************
Zaman Maktab Mahmud



0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP